Motivaction

Vanochtend las ik in DAG, terwijl ik in de trein naar mijn werk reed, een stukje dat me deed fronsen. Uit onderzoek van Motivaction was gebleken dat een bepaalde groep nederlanders zeer negatief is over eigenlijk alles. En dat blijkt wel 30% (of 40 daar wil ik vanaf wezen) van de nederlandse bevolking te wezen. Dat zijn dan mensen die zich niet interesseren voor politiek, geen vrijwilligerswerk doen en dus eigenlijk buiten de samenleving staan. Ze gaan niet naar het theater of naar vrienden en hangen waarschijnlijk alleen maar voor de tv en voor het internt. Want in dezelfde DAG las ik dat op het weblog van de Blonde Dood (Geert Wilders) waarin hij voorstelt het leger naar Gouda te sturen om die Marokkaantjes mores te leren, binnen zeer korte tijd wel 1000 reacties waren gekomen. En vrijwel allemaal adhesiebetuigingen van, volgens mij, de mensen die Motivaction hiervoor heeft genoemd. Ooit, niet eens zo lang geleden, zijn die in Amerikaans onderzoek wel eens White Trash genoemd. Toch verontrustend als het meer dan 1/3 van de Nederlandse bevolking betreft. Op zoek naar dit berichtje op de website van Motivaction kwam ik een ander wetenswaardigheidje tegen. Uit onderzoek onder 600 Nederlanders tussen de 18 en 65 is gebleken dat zij vaker verrast willen worden. Ze willen de sleur wel doorbreken, maar weten niet hoe, maar verwachten wel dat anderen daar iets aan moeten doen. Tja, en als je daarop wacht en langzamerhand een ons gaat wegen, dan is de politiek natuurlijk de schuld van jouw lamlendige gevoel. Driekwart van de ondervraagden wil vaker verrast worden. Een kleine rekensom leert dat het ongeluksgevoel dan nog lang zal duren, want ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die verrast willen worden de tegenwoordigheid van geest hebben om anderen te verrassen, zodat iedereen op iedereen zit te wachten. Ik prijs mij gelukkig met veel menesen in mijn omgeving die mij vaak verrassen en misschien komt dat wel omdat ikzelf ook wel van initiatief en verrassen houd. Zo hebben M en ik vandaag een tripje naar Madrid geboekt en heb ik haar voorgesteld om weer naar een voetbalwedstrijd van de Primera Division te gaan; misschien met Heitinga in de ploeg van Atletico. En vandaag nog werd mij voorgesteld om naar de afscheidsvoorstelling van Dogtroep te gaan. Daarnaast sprak ik een oude collega die 5 jaar geleden een golfbaan heeft overgenomen en zou het goed kunnen dat we daar vlak voor kerst een leuke golfclinic gaan doen. Midden in de samenleving, actief vrijwilliger én vaak verrast. Ik ben dan ook nergens negatief over……..of is dit stukje het bewijs van het tegendeel?
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Motivaction

  1. Jacqueline zegt:

    Hallo, onmiddels 55 jarige oom van me!Ontzettend late reactie maar wat is dit nleuke stukje zeg!Wlde ik gewoon even zeggen….Hopelijk tot gauw!Kus, jacqueline

Plaats een reactie